en

Raporty i Analizy

Serwisy edukacyjne w polskim internecie – popularność i użytkownicy

Serwisy edukacyjne są odwiedzane przez uczących się. Głównie z komputerów i wtedy, kiedy nie przypadają żadne większe święta. W wolne dni czas spędzany w tych serwisach znacząco spada. 

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej (sobota, 14 października) postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się kategorii serwisów edukacyjnych. Za takie w badaniu Gemius/PBI przyjęliśmy:  witryny związane z szeroko rozumianą edukacją czyli fora edukacyjne, ściągi, portale edukacyjne, strony zawierające informacje o kursach, szkoleniach, spisy uczelni; strony konferencji tematycznych. W kategorii tej nie są jednak uwzględnione witryny szkół i uczelni wyższych.

Jedna z najbardziej popularnych kategorii

„Edukacja” to jedna z kategorii cieszących się największym zainteresowaniem internautów. Pod względem liczby użytkowników znajduje się na szóstym miejscu wśród 19 kategorii tematycznych serwisów określonych w badaniu Gemius/PBI. Wyprzedzają ją serwisy wielotematyczne, poświęcone kulturze i rozrywce, informacyjno-publicystyczne, poświęcone stylowi życia i biznesowi. Najpopularniejszym serwisem w tej kategorii jest Wikipedia (korzysta z niej 80 proc. osób korzystających z serwisów edukacyjnych), której niedawno poświęciliśmy osobny raport.

serwisy edukacyjne

Liczba użytkowników

Od lipca 2016 do sierpnia 2017 liczba użytkowników serwisów edukacyjnych wyniosła średnio 18,7 mln, przy czym 13,8 mln osób wchodziło na te serwisy z komputerów, a niewiele mniej – 11,6 mln, z urządzeń mobilnych. Osoby, które korzystają z tych serwisów, to głównie osoby uczące się, w wieku 15-24 lata (młodzież licealna i studenci). Poszukują oni informacji dodatkowych, potrzebnych do wykonania prac domowych czy semestralnych.

serwisy edukacyjne

W wakacje zasięg spada

W miesiącach wakacyjnych zasięg serwisów edukacyjnych maleje. Grupa głównych odbiorców tych serwisów, czyli młodzież szkolna i studencka, jest wówczas na wakacjach. Zasięg rośnie natomiast w ostatnim i pierwszym kwartale roku (z niewielką przerwą na Boże Narodzenie i Sylwestra) oraz w kwartale drugim. Nic dziwnego. To czas najbardziej wytężonej pracy w szkołach i na uczelniach wyższych.

serwisy edukacyjne

W święta serwisy edukacyjne idą w odstawkę

Jeszcze bardziej świąteczny odpływ użytkowników jest widoczny, jeśli przyjrzeć się średniemu czasowi na użytkownika (podobny trend widoczny jest także, jeśli chodzi o odsłony). Charakterystyczny kształt wykresu wskazuje na terminy kolejnych świąt i wakacje – wówczas przeciętny czas, jaki użytkownik spędza w serwisie, znacząco spada. Wzrosty pokazują z kolei czas najbardziej intensywnej pracy w szkołach i na uczelniach wyższych.

serwisy edukacyjne

Chcesz dowiedzieć się więcej o kategorii serwisów edukacyjnych? Pobierz raport „Serwisy edukacyjne”

Pobierz raport