en

Raporty i Analizy

Polski internet w Q4 2023

Według wyników badania Mediapanel, w IV kwartale 2023 z internetem łączyło się średnio 29,7 mln realnych użytkowników miesięcznie i 25,3 mln dziennie. Przeciętny internauta spędził w sieci średnio 3 godziny i 23 minuty każdego dnia. Największe zasięgi i zaangażowanie (to wyrażone czasem spędzanym w serwisie) wygenerowały dwie kategorie funkcjonalne: Społeczności i Streaming. Duży zasięg miała też kategoria “Handel”, ale poświęcano jej mniej czasu. W porównaniu z poprzednim kwartałem największy wzrost liczby użytkowników (o 1,5 mln RU) nastąpił w kategorii “Instytucje publiczne”, a największy spadek – dla kategorii “Serwisy ogłoszeniowe”. 

W IV kwartale za pomocą różnych urządzeń łączyło się z internetem 29,7 mln realnych użytkowników (RU) miesięcznie, a średnio dziennie 25,3 mln RU. Najbardziej popularne były urządzenia mobilne (telefony komórkowe i tablety26,0 mln RU, a średnio dziennie 23,9 mln RU. Tu zdecydowanie dominowały telefony komórkowe – skorzystało z nich 25,8 mln RU, średnio dziennie 23,8 mln RU. Z tabletów skorzystało 1,5 mln RU. Z kolei z komputerów osobistych korzystało 24,0 mln RU, średnio dziennie 11,2 mln RU.  

 

 

Przeciętny internauta w IV kwartale 2023 roku spędził w sieci 3h 23m dziennie. Najwięcej czasu w sieci spędzali użytkownicy urządzeń mobilnych – 2h 45m, w tym telefonów komórkowych – 2h 44m, oraz tabletów 1h24m. Użytkownicy komputerów osobistych spędzali w sieci 1h 46m dziennie.

 

 

Udział w czasie dla telefonów komórkowych wyniósł 76%, a tabletów 1%. Udział w czasie dla komputerów stacjonarnych wyniósł 23%.  

 

 

W IV kwartale 2023 r. w miesiącu strony www przeglądało 99,7% polskich internautów, w każdym dniu ze stron www korzystało ich natomiast 75,9%. Z kolei z aplikacji mobilnych w miesiącu korzystało 83,7% internautów, średnio dziennie 67,8%.

 

 

Strony www miały 31,5% udziału w czasie spędzonym przez internautów w sieci, a aplikacje – 68,5%. 

 

 

Największe zasięgi i zaangażowanie (określane poprzez średni czas na użytkownika) w IV kwartale 2023 r. wygenerowały kategorie Społeczności i Streaming. W przypadku kategorii Społeczności zasięg miesięczny wyniósł 89% a czas spędzony w serwisie 55 minut 41 sekund. W przypadku kategorii Streaming zasięg miesięczny wyniósł 90% a czas spędzony w serwisie 41 minut 44 sekundy. Z kolei kategoria Handel cieszyła się stosunkowo dużym zasięgiem – aż 93%. Jednak mimo to średni dzienny czas na użytkownika wyniósł tylko 8 minut 25 sekund. 

 

 

W IV kwartale 2023 r. w porównaniu z kwartałem III 2023 r. największy wzrost liczby użytkowników (o 1,5 mln RU) zaobserwowaliśmy dla kategorii “Instytucje publiczne”. W tej kategorii szczególnie intensywnie odwiedzano stronę wybory.gov.pl (6,5 mln użytkowników w październiku 2023 – co wiązało się z odbywającymi się wtedy wyborami do parlamentu). Największy spadek pomiędzy kolejnymi kwartałami zaobserwowaliśmy w kategorii serwisy ogłoszeniowe. Ubyło w niej 1 mln użytkowników. Wynika to z trendu sezonowego – mniejszej liczby osób odwiedzających serwisy ogłoszeniowe z ofertami wyjazdów turystycznych.  

 

 

Materiały do pobrania

Pełna wersja raportu “Polski internet w Q4 2023” dodatkowo zawiera dane dotyczące wieku i płci internautów, rankingi kwartalne wydawców internetowych, serwisów internetowych oraz aplikacji mobilnych, a także dane o popularności kategorii tematycznych).

Pobierz infografikę w pełnej rozdzielczości: Polski internet w Q4 2023 – infografika

Pobierz pełną wersję raportu: Polski internet w Q4 2023 – raport

O raporcie  

Raport “Polski internet w Q4 2023” opisuje internautów w wieku 7 – 75 lat, korzystających z komputerów, tabletów oraz smartfonów. Dane pochodzą z badania Mediapanel – standardu badania internetu wprowadzonego we wrześniu 2020 r. jako nowego, sygnowanego przez PBI standardu pomiaru widowni internetowej w Polsce. Badanie realizowane jest przez firmę badawczą Gemius, specjalizującą się w badaniach rynku online. Do raportu za IV kwartał 2023 r. wykorzystano dane za czwarty kwartał wyliczone jako średnia z ostatnich trzech miesięcy 2023 roku.  

 

 

Pobierz raport