en

Raporty i Analizy

Polski internet w Q3 2024

Według wyników badania Mediapanel, w III kwartale 2024 z internetem łączyło się średnio 29,7 mln realnych użytkowników miesięcznie i 25,4 mln dziennie. Przeciętny internauta spędził w sieci średnio 3 godziny i 16 minut każdego dnia. Największe zasięgi i zaangażowanie (to wyrażone czasem spędzanym w serwisie) wygenerowały dwie kategorie funkcjonalne: Społeczności i Streaming. W porównaniu z 3. kwartałem 2023 największy wzrost liczby użytkowników (o 300 tys. RU) nastąpił w kategorii “Społeczności”, a największy spadek (o 100 tys. użytkowników) – w kategorii “Serwisy ogłoszeniowe”. Więcej informacji w pełnej wersji raportu.

Więcej internautów łączy się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych niż komputerów osobistych. To właśnie smartfony stały się głównym narzędziem codziennego dostępu do sieci. (Urządzenia mobilne definiujemy w badaniu jako telefony komórkowe i tablety.)

Przeciętny internauta spędza online 3 godziny i 16 minut dziennie, przy czym największy udział w tym czasie mają telefony komórkowe. Użytkownicy tych urządzeń korzystają z internetu średnio przez 2 godziny i 40 minut każdego dnia.
(Urządzenia mobilne definiujemy w badaniu jako telefony komórkowe i tablety.)

Najwięcej czasu spędzanego w internecie pochodzi z połączeń realizowanych za pośrednictwem telefonów komórkowych, które stanowią aż 78% całkowitego czasu online. Dla porównania, korzystanie z komputerów osobistych zajmuje tylko 21%, a tablety zaledwie 1% udziału czasu. Taki rozkład danych podkreśla rosnącą dominację telefonów komórkowych jako głównego narzędzia dostępu do sieci. Współczesny styl życia, który sprzyja mobilności i elastyczności, sprawia, że użytkownicy coraz chętniej sięgają po smartfony do codziennych aktywności online.

Duży zasięg miesięczny oraz bardzo duże zaangażowanie określone poprzez czas spędzony z kategoriami Społeczności i Streaming wskazuje na silne zainteresowanie użytkowników tymi obszarami. Z drugiej strony, mimo sporego zasięgu dla kategorii Handel tradycyjny i e-commerce, obserwuje się niskie zaangażowanie użytkowników. Może to sugerować, że odbiorcy w tej kategorii korzystają z niej w inny sposób.

Kategorie tematycznie utrzymują dość stabilny poziom, porównywalny do analogicznego okresu poprzedniego roku, choć ogólnie obserwuje się nieznaczną tendencję wzrostową. Jedynym wyjątkiem jest spadek zainteresowania kategorią Serwisy ogłoszeniowe, co skutkuje obniżeniem zasięgu o niespełna 2 p.p. dla tej kategorii.

Materiały do pobrania

Pełna wersja raportu „Polski internet w Q3 2024” dodatkowo zawiera dane dotyczące wieku i płci internautów, rankingi kwartalne wydawców internetowych, serwisów internetowych oraz aplikacji mobilnych, a także dane o popularności kategorii tematycznych).

Pobierz infografikę w pełnej rozdzielczości: Polski internet w Q3 2024 – infografika
Pobierz pełną wersję raportu: Polski internet w Q3 2024 – raport

O raporcie

Raport “Polski internet w Q3 2024” opisuje internautów w wieku 7–75 lat, korzystających z komputerów, tabletów oraz smartfonów. Dane pochodzą z badania Mediapanel – standardu badania internetu wprowadzonego we wrześniu 2020 r. jako nowego, sygnowanego przez PBI standardu pomiaru widowni internetowej w Polsce. Badanie realizowane jest przez firmę badawczą Gemius, specjalizującą się w badaniach rynku online. Do raportu za I kwartał 2024 r. wykorzystano dane za pierwszy kwartał wyliczone jako średnia z pierwszych trzech miesięcy 2024 roku.

Pobierz raport