Polski internet w Q1 2024
- Typ: raporty
- Autor: Monika Góralska
- Data dodania: 16 maja 2024
- Kategoria: raporty
- Liczba stron: 34
Według wyników badania Mediapanel, w I kwartale 2024 z internetem łączyło się średnio 29,7 mln realnych użytkowników miesięcznie i 25,6 mln dziennie. Przeciętny internauta spędził w sieci średnio 3 godziny i 30 minuty każdego dnia. Największe zasięgi i zaangażowanie (to wyrażone czasem spędzanym w serwisie) wygenerowały dwie kategorie funkcjonalne: Społeczności i Streaming. W porównaniu z poprzednim kwartałem największy wzrost liczby użytkowników (o 700 tys. RU) nastąpił w kategorii “Serwisy ogłoszeniowe”, a największy spadek (o 100 tys. użytkowników) – w kategorii “Handel tradycyjny i e-commerce”.
W I kwartale za pomocą różnych urządzeń łączyło się z internetem 29,7 mln realnych użytkowników (RU) miesięcznie, a średnio dziennie 25,6 mln RU. Najbardziej popularne były urządzenia mobilne (telefony komórkowe i tablety – 26,1 mln RU, a średnio dziennie 24,0 mln RU. Tu zdecydowanie dominowały telefony komórkowe – skorzystało z nich 25,9 mln RU, średnio dziennie 23,9 mln RU. Z tabletów skorzystało 1,5 mln RU. Z kolei z komputerów osobistych korzystało 24,0 mln RU, średnio dziennie 11,9 mln RU.
Przeciętny internauta w I kwartale 2024 roku spędził w sieci 3h 30m dziennie. Najwięcej czasu w sieci spędzali użytkownicy urządzeń mobilnych – 2h 51m, w tym telefonów komórkowych – 2h 49m, oraz tabletów 1h 21m. Użytkownicy komputerów osobistych spędzali w sieci 1h 44m dziennie.
Udział w czasie dla telefonów komórkowych wyniósł 76%, a tabletów – 1%. Udział w czasie dla komputerów stacjonarnych wyniósł 23%.
W I kwartale 2024 r. w miesiącu strony www przeglądało 99,8% polskich internautów, w każdym dniu ze stron www korzystało 76,9% internautów. Z kolei z aplikacji mobilnych w miesiącu korzystało 84% internautów, a średnio dziennie – 67,9%.
Strony www miały 31,6% udziału w czasie spędzonym przez internautów w sieci, a aplikacje – 68,4%.
Największe zasięgi i zaangażowanie (określane poprzez średni czas na użytkownika) w I kwartale 2024 r. wygenerowały kategorie Społeczności i Streaming. W przypadku kategorii Społeczności zasięg miesięczny wyniósł 89% a czas spędzony w serwisie 84 minuty 14 sekund. W przypadku kategorii Streaming zasięg miesięczny wyniósł 89%, a czas spędzony w serwisie 83 minuty 40 sekund.
W I kwartale 2024 r. w porównaniu z kwartałem III 2023 r. największy wzrost liczby użytkowników (o 0,7 mln RU) zaobserwowaliśmy dla kategorii “serwisy ogłoszeniowe”. Największy spadek pomiędzy kolejnymi kwartałami zaobserwowaliśmy w kategorii „Handel tradycyjny i e-commerce. Ubyło w niej 100 tys. użytkowników. Wynika to z trendu sezonowego – branża handlowa notuje mniejsze zainteresowanie w pierwszym niż w ostatnim kwartale roku.
Materiały do pobrania
Pełna wersja raportu “Polski internet w Q1 2024” dodatkowo zawiera dane dotyczące wieku i płci internautów, rankingi kwartalne wydawców internetowych, serwisów internetowych oraz aplikacji mobilnych, a także dane o popularności kategorii tematycznych).
Pobierz infografikę w pełnej rozdzielczości: Polski internet w Q1 2024 – infografika
Pobierz pełną wersję raportu: Polski internet w Q1 2024 – raport
O raporcie
Raport “Polski internet w Q1 2024” opisuje internautów w wieku 7–75 lat, korzystających z komputerów, tabletów oraz smartfonów. Dane pochodzą z badania Mediapanel – standardu badania internetu wprowadzonego we wrześniu 2020 r. jako nowego, sygnowanego przez PBI standardu pomiaru widowni internetowej w Polsce. Badanie realizowane jest przez firmę badawczą Gemius, specjalizującą się w badaniach rynku online. Do raportu za I kwartał 2024 r. wykorzystano dane za pierwszy kwartał wyliczone jako średnia z pierwszych trzech miesięcy 2024 roku.