en

Raporty i Analizy

Polscy internauci w grudniu 2018

W grudniu z internetu korzystało 28 mln Polaków (13,9 mln kobiet oraz 14,1 mln mężczyzn). Łącznie wykonali oni 56,8 mld odsłon, zaś przeciętny internauta spędzał w sieci blisko 1 godz. 53 min. dziennie. Najbardziej aktywnym pod względem liczby internautów dniem miesiąca była środa, 12 grudnia (23,3 mln osób), zaś najmniej osób korzystało z internetu we wtorek, 25 grudnia (20,7 mln).

28 mln internautów w grudniu

W grudniu za pośrednictwem komputerów osobistych i laptopów połączyło się z siecią 23 mln internautów. Jednocześnie 23,5 mln wykorzystywało do tego celu urządzenia mobilne, przy czym 23,1 mln internautów posługiwało się smartfonami, a 3,6 mln przeglądało zasoby sieci przy pomocy tabletów.

Mobilne Święta

W grudniu, podobnie jak w poprzednich miesiącach, największy udział wśród wszystkich internautów stanowili ci posługujący się przy przeglądaniu zasobów sieci wyłącznie urządzeniami mobilnymi. W tym miesiącu ich odsetek przekroczył 50% ogółu osób korzystających z internetu – miało to miejsce w Wigilię oraz pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenie (odpowiednio 52% i 53% użytkowników). Średni udział internautów „wyłącznie mobilnych” wyniósł w grudniu 42%, zaś użytkowników posługujących się jedynie komputerami PC i laptopami – 21%.

Internetowe inspiracje

Kartki elektroniczne i gotowe życzenia są szczególnie popularne w okresie Bożego Narodzenia. Wśród 10 dni w 2018 roku, kiedy liczba internautów odwiedzających strony z tej kategorii była największa, znalazły się aż 3 świąteczne dni: Wigilia (592 tys. internautów), drugi dzień Świąt (364 tys.) oraz pierwszy dzień Świąt (279 tys.). Liczba internautów, którzy korzystają z witryn z e-kartkami nie jest jednak imponująca. Może to wynikać z dominującej roli mediów społecznościowych w składaniu sobie życzeń przez użytkowników internetu.

Styl życia domeną kobiet, erotyka – mężczyzn

Najpopularniejszymi kategoriami tematycznymi w 2018 były Kultura i rozrywka, informacje i publicystyka, Styl życia, Erotyka oraz Edukacja. W przypadku pierwszej z nich, zdecydowanie więcej odsłon generowali mężczyźni, za wyjątkiem września i października, kiedy to większą aktywnością wykazały się kobiety. W przypadku dwóch kategorii – Stylu życia oraz Erotyki – obserwujemy wyraźne różnice zachowań w zależności od płci. Średnia liczba odsłon generowanych przez kobiety na stronach poświęconych stylowi życia ponad dwukrotnie przewyższa średnią liczbę odsłon wykonywanych przez mężczyzn. Odwrotna sytuacja  ma miejsce w przypadku kategorii Erotyka, gdzie mężczyźni wykonują średnio 4,5 razy więcej odsłon niż kobiety.

Przypominamy, że w badaniu Gemius/PBI od stycznia 2019 (co obejmuje również dane za grudzień 2018) wprowadzono następujące zmiany:

  • Próg prezentowania wyników dla węzłów nieaudytowanych (zarówno dla aplikacji jak i stron www) został podniesiony z 300 do 1000 panelistów. Zmiana wpływa na widoczność wyników węzłów nieaudytowanych – te, które nie spełniają wymogu minimalnej liczby panelistów, nie są prezentowane w zestawieniach. W przypadku węzłów audytowanych widoczność pozostanie bez zmian.
  • Dzięki wprowadzeniu nowej wersji miernika badawczego wzrosła liczebność panelu na PC. Nowy miernik, w formie wtyczki do przeglądarki, jest chętniej instalowany przez panelistów niż dotychczasowy, w formie oprogramowania. Dzięki wprowadzonej zmianie wzrosła dokładność szacowania wyników dla węzłów nieaudytowanych na komputerach PC.
  • Na urządzeniach mobilnych zmodyfikowano miernik badawczy, co umożliwia gromadzenie większej niż dotąd liczby danych. Dzięki uwzględnieniu dodatkowych informacji wyniki na platformach mobilnych są dokładniejsze i  wierniej odzwierciedlają stan rzeczywisty.

W związku z tym nie rekomendujemy porównywania wyników dla platform mobilnych począwszy od grudnia 2018 do wcześniejszych okresów. Różnice widoczne pomiędzy okresami mogą wynikać z wprowadzonej zmiany.