Polski internet w Q4 2024
- Typ: raporty
- Autor: Monika Góralska
- Data dodania: 21 stycznia 2025
- Kategoria: raporty
- Liczba stron: 33
Według wyników badania Mediapanel, w IV kwartale 2024 z internetem łączyło się średnio 29,7 mln realnych użytkowników miesięcznie i 26,1 mln dziennie. Przeciętny internauta spędził w sieci średnio 3 godziny i 35 minut każdego dnia. Największe zasięgi i zaangażowanie (to wyrażone czasem spędzanym w serwisie) wygenerowały dwie kategorie funkcjonalne: Społeczności i Streaming, a także kategoria Usługi. W porównaniu z 4. kwartałem 2023 największy wzrost liczby użytkowników nastąpił w kategoriach “Erotyka” (o 500 tys. RU), „Kultura i rozrywka” (400 tys. RU) oraz „Edukacja” (350 tys. RU). Największe spadki wystąpiły w kategoriach „Budownictwo i wnętrza” (-1,5 mln RU) oraz „Nauka i technologia” (-1 mln RU). Więcej informacji w pełnej wersji raportu.
Więcej internautów łączy się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych niż za pomocą komputerów osobistych, szczególnie w ujęciu dziennym. To właśnie smartfony stały się głównym narzędziem codziennego dostępu do sieci.
Urządzenia mobilne definiujemy w badaniu jako telefony komórkowe i tablety.
Przeciętny internauta spędza online 3 godziny i 35 minut dziennie, przy czym największy udział w tym czasie mają telefony komórkowe. Użytkownicy tych urządzeń korzystają z internetu średnio przez 2 godziny i 49 minut każdego dnia.
Urządzenia mobilne definiujemy w badaniu jako telefony komórkowe i tablety.
Najwięcej czasu spędzanego w internecie pochodzi z połączeń realizowanych za pośrednictwem telefonów komórkowych, które stanowią aż 75% całkowitego czasu online. Dla porównania korzystanie z komputerów osobistych zajmuje tylko 24%, a tablety zaledwie 1% udziału czasu.
Taki rozkład danych podkreśla rosnącą dominację telefonów komórkowych jako głównego narzędzia dostępu do sieci. Współczesny styl życia, który sprzyja mobilności i elastyczności, sprawia, że użytkownicy coraz chętniej sięgają po smartfony do codziennych aktywności online.
Wysokie miesięczne zasięgi oraz bardzo duże zaangażowanie mierzone czasem spędzonym w kategoriach Społeczności i Streaming świadczą o silnym zainteresowaniu użytkowników tymi obszarami. Natomiast w przypadku kategorii Handel tradycyjny i e-commerce, mimo ich znacznego zasięgu, zauważa się niskie zaangażowanie użytkowników, co może wskazywać na inne wzorce korzystania z tych treści.
Kategorie tematycznie utrzymują nieznaczną tendencję wzrostową w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Kategorie Streaming i Społeczności zyskują po 2 p.p. na zasięgu. Jedynym wyjątkiem jest spadek zainteresowania kategorią Instytucje publiczne, co skutkuje obniżeniem zasięgu o niespełna 1 p.p. dla tej kategorii.