en

Raporty i Analizy

Przepis na święta

Niemal 5 milionów internautów przeglądało w przedświąteczny piątek strony z przepisami kulinarnymi – o ponad 60% więcej niż wynosi średnia dzienna dla marca 2023. Rekordowy był również czas, jaki użytkownicy spędzili tego dnia na stronach o gotowaniu – trzykrotnie dłuższy niż przeciętnie w marcu. Kulinarne szaleństwo trwało trzy dni – w świąteczne niedzielę i poniedziałek popularne jeszcze dzień wcześniej strony odnotowały silny spadek.

Analiza danych z badania Mediapanel, przygotowana przez PBI i Gemius, objęła okres od 1 marca do 10 kwietnia i dotyczyła wybranych kategorii tematycznych. Jej celem było określenie sposobu konsumpcji internetu w Polsce w okresie okołoświątecznym.

Kulinarna gorączka

Jak wynika z danych, Polacy bardzo chętnie korzystają z kuchennych inspiracji, a przepisów na świąteczny stół szukają online. Strony o tematyce „Kuchnia i gotowanie” przez trzy dni poprzedzające Wielkanoc przeżyły prawdziwe oblężenie. Najwięcej użytkowników odnotowały w piątek, 7 kwietnia (4,8 mln RU), ale w czwartek i sobotę wynik był niewiele niższy (odpowiednio 4,3 i 4,4 mln osób). Skokowy wzrost zainteresowania witrynami o kulinariach widać szczególnie, gdy dane te zestawimy ze średnią dzienną z marca, wynoszącą zaledwie 2,9 mln.

Wyraźnie widać też, że użytkownicy nie tylko licznie odwiedzali strony z przepisami, ale również spędzali na nich wyjątkowo dużo czasu. W Wielki Piątek było to aż 8 minut i 23 sekundy, a w Wielką Sobotę – ponad 6 minut. Dla porównania, średni dzienny ATS w marcu wynosił niecałe 3 minuty.

Nie czas na pracę i naukę

Podczas gdy strony o gotowaniu cieszyły się wzmożonym zainteresowaniem, witryny i aplikacje z kategorii „Praca” i „Edukacja” mierzyły się z odpływem użytkowników. Zwykłe w weekendy spadki na witrynach poświęconych pracy pogłębiły się i przedłużyły na świąteczny poniedziałek. W okresie 8-10 kwietnia (Wielka Sobota – Poniedziałek Wielkanocny) odwiedzało je średnio 14% internautów mniej niż w analogicznym okresie tydzień wcześniej. Znacznie mocniejszy spadek (o 44%) odnotowaliśmy, jeśli chodzi o czas spędzony na tych stronach.

Mniejsze zainteresowanie stronami z kategorii „Edukacja”, a więc obejmującymi również dzienniczki elektroniczne, można było zaobserwować już w Wielki Czwartek. Dniem z rekordowo niską liczbą RU była przedświąteczna sobota (4,2 mln), natomiast najmniej czasu na stronach o edukacji internauci spędzili w Wielkanoc (niecałe 5 minut). Dla porównania – średnie wskaźniki RU i ATS dla marca wynoszą w tej kategorii odpowiednio 7,1 mln i 8 minut i 50 sekund).

Skoro nie szkoła, to co?

Druga kategoria, w której w okresie świątecznym dało się zauważyć zwiększoną liczbę użytkowników, to „Gry i serwisy o grach”. Przez cały świąteczny długi weekend, począwszy od czwartku, poziom RU utrzymywał się na wyższym niż marcowa średnia (8,8 mln) poziomie, z rekordową wartością 9,5 mln w Wielkanocny Poniedziałek. W okresie 6-10 kwietnia strony z omawianej kategorii przeglądało średnio dziennie 9,3 mln osób, które spędzały na nich przeciętnie 1 godzinę 20 minut i 14 sekund.