en

Raporty i Analizy

ChatGPT na topie

ChatGPT to aplikacja webowa udostępniona przez firmę OpenAI, która bazuje na sztucznej inteligencji. Można z niej korzystać bezpłatnie na stronie firmy, openai.com, po rejestracji. Głównym celem ChatGPT jest odpowiadanie na pytania zadane przez użytkowników, udzielanie informacji czy pomoc w rozwiązywaniu problemów (np. tworzenie treści, generowanie pomysłów, programowanie i pomoc techniczna, itd.).  

Popularność ChatGPT wśród polskich internautów 

Przeanalizowaliśmy wejścia polskich internautów na stronę firmy openai.com jako miejsca dostępu do ChatGPT, za pomocą badania Mediapanel. Pierwsze dane pojawiły się w badaniu Mediapanel 28 grudnia i od tego momentu obserwujemy stały trend wzrostowy. Ostatnie dni grudnia 2022 przyciągnęły łącznie 155 tys. użytkowników, w styczniu liczba użytkowników dochodziła już do 1 mln, w lutym i marcu oscylowała wokół 2 mln, a w kwietniu osiągnęła blisko 3 mln. Systematycznie rósł też zasięg serwisu, by w kwietniu 2023 osiągnąć 9,61%. Czas spędzony na korzystaniu z serwisu najdłuższy był w kwietniu (34 minuty 48 sekund). 

Serwis OpenAI.com – realni użytkownicy, zasięg i średni czas w serwisie w ujęciu miesięcznym 

Miesiąc  Realni użytkownicy (RU)  Zasięg (%)  Średni czas w serwisie (hh:mm:ss) 
Grudzień 2022*              155 358   0,52%  0:10:02 
Styczeń 2023              998 082   3,36%  0:34:32 
Luty 2023           1 869 804   6,30%  0:21:22 
Marzec 2023           2 434 374   8,21%  0:29:23 
Kwiecień 2023           2 851 686   9,61%  0:34:48 

Źródło: Mediapanel, grudzień 2022- kwiecień 2023
*dane za grudzień dotyczą dni 28-31 grudnia 

Serwis OpenAI.com – Realni użytkownicy w ujęciu tygodniowym 

 

Źródło: Mediapanel, 26 grudnia 2022- 19 kwietnia 2023  

Jak dotychczas, największa liczba wejść na serwis OpenAI.com nastąpiła 30 marca. Tego dnia skorzystało z niego 550 tys. polskich internautów.  

Serwis OpenAI.com – Realni użytkownicy w ujęciu dziennym 

Źródło: Mediapanel, 26 grudnia 2022- 19 kwietnia 2023 

Kto korzysta z ChatGPT? 

Podzieliliśmy użytkowników serwisu openai.com w kwietniu br. na dwie grupy wiekowe: 7-39 lat oraz 40-75 lat. W pierwszej z tych grup wskaźnik Affinity Index, świadczący o zainteresowaniu serwisem, osiągnął wartość (100) dla kobiet co oznacza, że udział kobiet w tym wieku w strukturze użytkowników serwisu jest identyczny jak w populacji internautów. Z kolei dla mężczyzn w wieku 7-39 lat wskaźnik wyniósł już 173, co oznacza silną nadreprezentację takich osób w strukturze użytkowników. Jednak to młodsze kobiety spędzały więcej czasu w serwisie – średnio 44 minuty i 22 sekundy, podczas gdy młodsi mężczyźni – 29 minut 45 sekund. 

Osoby w wieku 40-75 lat nie interesowały się tym narzędziem już aż tak bardzo – wartości wskaźnika Affinity Index wyniosły 43 dla kobiet i 90 dla mężczyzn, a więc udział obu tych grup w strukturze użytkowników jest znacznie niższy niż to wynika z struktury polskich internautów. Mężczyźni z tej grupy wiekowej spędzili też na interakcji z ChatGPT więcej czasu – średnio 37 minut i 30 sekund, natomiast kobiety średnio 28 minut 15 sekund. 

Wspólnie z PSMM przygotowaliśmy raport, który zestawia ruch na stronie firmy OpenAI i natężenie szumu medialnego wokół ChatGPT: “ChatGPT w mediach 27.12.22-30.04.23”. Zapraszamy do lektury! 

Pobierz raport