en

Druga edycja raportu „Reklama online w dobie post-cookie”

Druga edycja raportu „Reklama online w dobie post-cookie”

Ukazała się druga edycja wspólnego raportu IAB Polska i PBI poświęconego przyszłości reklamy internetowej. Publikacja raportu towarzyszyła panelowi eksperckiemu z cyklu IAB Expert Panel, który odbył się 1 grudnia w formie wideokonferencji.  

Na potrzeby raportu “Reklama online w dobie third-party cookies” zrealizowano badanie ilościowe online z przedstawicielami różnych stron rynku komunikacji cyfrowej (m.in. wydawców, domów mediowych i agencji marketingowych oraz reklamodawców). Respondentami byli pracownicy podmiotów, które funkcjonują w obrębie ekosystemu IAB Polska – firm członkowskich oraz tych, które aktywnie uczestniczą w działaniach związku bądź śledzą kanały informacyjne. Raport zawiera też wykaz metod personalizacji reklamy bez third-party cookies, które już działają lub wkrótce będą działać. 

Na polskim rynku bardzo wzrosła świadomość nadchodzących zmian związanych z wygaszaniem third-party cookies. Niepokój wzbudza jednak niski poziom współpracy – firmy skupiają się głównie na testowaniu własnych rozwiązań, a znaczna część nie chce dzielić się identyfikatorami swoich użytkowników z innymi podmiotami na rynku. Zupełnie inaczej dzieje się np. na rynku czeskim – tam kluczowe podmioty porozumiały się celem stworzenia uniwersalnego identyfikatora. Pozytywne jest natomiast to, że w naszym ekosystemie istnieje coraz więcej rozwiązań technologicznych, które ułatwią funkcjonowanie rynku reklamowego po wycofaniu third-party cookies. Nasz rynek powinien dążyć do większej współpracy oraz zwiększenia liczby zalogowanych użytkowników. Wydaje się, że w dłuższej perspektywie tylko “twarde” loginy będą mogły stać się walutą. 
Paweł Laskowski, Prezes Zarządu, PBI 

Kiedy oddawaliśmy w Państwa ręce pierwszą edycję raportu Reklama on-line w dobie post-cookie, byliśmy niemal przekonani jak dalej potoczą się wydarzenia. Życie lubi nas jednak zaskakiwać i oto półtora roku później ciasteczka 3rd party mają się nieźle. Jednak rynek nie pozostał w bezruchu i w międzyczasie powstało wiele alternatywnych rozwiązań, a zarówno wydawcy, jaki i reklamodawcy oraz agencje, przygotowują się na to, co ma nadejść. W II edycji naszego raportu przedstawiamy, co się od marca 2021 roku zmieniło i jak rynek dzisiaj zapatruje się na świat bez ciasteczek 3rd party.  

Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska 

Pobierz raport: Reklama online w dobie third-party cookies