Lekcja
13
Słownik pojęć
W badaniu Gemius/PBI obowiązują następujące definicje analityczne:
- Użytkownicy (real user) – estymowana liczba osób, które wykonały w danym miesiącu przynajmniej jedną odsłonę w Internecie.
- Odsłona – wczytanie dokumentu www z wybranej witryny internetowej, widziana jako odwołanie do specjalnego skryptu badawczego udostępnianego przez Gemius SA.
- Czas – czas mierzony w sekundach pomiędzy odsłonami.
- Wizyta – seria odsłon na danej witrynie, pomiędzy którymi nie wystąpiła przerwa dłuższa niż 30 minut.
Wskaźniki, które prezentujemy w badaniu, to:
Wskaźniki podstawowe:
- Użytkownicy (real user) – estymowana liczba internautów z wybranej grupy celowej, którzy dokonali przynajmniej jednej odsłony na wybranym węźle w danym miesiącu.
- Odsłony – liczba odsłon wygenerowanych przez wybraną grupę celową na wybranych węzłach w wybranym okresie czasu.
- Czas – suma czasów spędzonych przez użytkowników (real user) na wybranym węźle; wskaźnik ten podawany jest w godzinach i obejmuje tylko czas trwania odsłon krajowych.
- Zasięg – stosunek liczby użytkowników, którzy dokonali przynajmniej jednej odsłony na wybranym węźle w wybranym okresie czasu do całkowitej liczby internautów w miesiącu, do którego należy wybrany okres czasu.
- Wizyty – liczba wizyt wygenerowanych przez użytkowników na wybranych węzłach w określonym przedziale czasowym.
- Typ węzła – rodzaj analizowanej treści – witryna, serwis, agregat lub grupa witryn, aplikacja.
- Id węzła – unikalny identyfikator węzła.
Średnie:
- Średnia liczba odsłon na użytkownika – liczba odsłon na wybranym węźle wygenerowana przez przeciętnego użytkownika z wybranej grupy celowej w wybranym okresie czasu.
- Średni czas na użytkownika – całkowity czas jaki przeciętny użytkownik z wybranej grupy celowej spędził na wybranym węźle w wybranym okresie czasu.
- Średni czas trwania wizyty – średni czas trwania wizyty dla wybranego węzła w określonym przedziale czasowym.
- Średni czas odsłony – średni czas pomiędzy dwoma odsłonami w ramach jednej wizyty wygenerowany przez wybraną grupę celową na wybranych węzłach w wybranym okresie czasu.
- Średni czas uruchomienia na użytkownika – średni czas na użytkownika, w którym wybrana aplikacja była uruchomiona na komputerach użytkowników w danej grupie celowej w zdefiniowanym czasie.
- Średnia liczba wizyt na użytkownika – średnia liczba wizyt wygenerowanych przez użytkownika należącego do wybranej grupy celowej na wybranym węźle w określonym przedziale czasowym.
Dopasowanie:
- Dopasowanie użytkowników – stosunek liczby użytkowników grupy celowej do liczby wszystkich użytkowników na wybranym węźle w wybranym okresie czasu.
- Dopasowanie odsłon – stosunek liczby odsłon wygenerowanych przez grupę celową do liczby odsłon wygenerowanych przez wszystkich użytkowników na wybranym węźle w wybranym okresie czasu.
- Dopasowanie czasu – stosunek czasu, jak użytkownicy z wybranej grupy celowej spędzili na wybranym węźle w określonym przedziale czasowym.
- Wskaźniki te wyrażone są w procentach. Możliwe jest również przedstawienie dopasowania użytkowników, odsłon i czasu względem grupy referencyjnej. Wskaźniki te określone są mianem „względne”.
Współoglądalność:
- Współoglądalność – liczba użytkowników, którzy byli na każdej z wybranych węzłów w wybranym czasie.
- Współoglądalność % – udział liczby użytkowników, którzy byli na wszystkich wybranych węzłach (na każdym z wybranych węzłów) w wybranym okresie czasu, do liczby wszystkich użytkowników, którzy byli na wybranym węźle w wybranym okresie czasu.
- Maksymalna współoglądalność – liczba użytkowników w danej grupie celowej, którzy odwiedzili dany węzeł oraz przynajmniej jeden z pozostałych wybranych węzłów w zdefiniowanym czasie.
- Maksymalna współoglądalność % – stosunek liczby użytkowników, którzy odwiedzili dany węzeł oraz przynajmniej jeden z pozostałych wybranych węzłów w zdefiniowanym czasie do liczby użytkowników, którzy odwiedzili dany węzeł w zdefiniowanym czasie.
Udział:
- Udział użytkowników – stosunek liczby użytkowników grupy celowej danego węzła do liczby użytkowników grupy celowej wybranych węzłów w wybranym okresie czasu, podany w procentach.
- Udział odsłon – stosunek liczby odsłon wygenerowanych na wybranym węźle przez użytkowników z grupy celowej do liczby odsłon wygenerowanych na wybranych węzłach przez użytkowników grupy celowej w wybranym okresie czasu, podany w procentach.
- Udział czasu – stosunek czasu spędzonego przez grupę celową na wybranym węźle do łącznego czasu spędzonego na wybranych węzłach przez użytkowników grupy celowej w wybranym okresie czasu, podany w procentach.
- Affinity Index:
- Affinity Index – stosunek wartości dopasowania użytkowników grupy celowej dla wybranego węzła, z określonym okresie do wartości dopasowania użytkowników grupy celowej dla całego internetu (wszystkich witryn objętych badaniem).
Możliwe jest również przedstawienie affinity index względem grupy referencyjnej. Wskaźnik ten określony jest mianem „względne”.
Aplikacje:
- Uruchomiane aplikacje – liczba użytkowników w danej grupie celowej, którzy mieli uruchomiony proces danej aplikacji w zdefiniowanym okresie.
- Użytkownicy i uruchomione aplikacje – suma liczby użytkowników w danej grupie celowej, którzy odwiedzili wybrany węzeł w zdefiniowanym okresie oraz liczby użytkowników w danej grupie celowej, którzy mieli uruchomiony proces danej aplikacji w zdefiniowanym okresie.
- Czas uruchomienia – czas, w którym wybrana aplikacja była uruchomiona na komputerach użytkowników w danej grupie celowej w zdefiniowanym okresie; wskaźnik ten jest wyrażony w godzinach.
- Uruchomione aplikacje % – stosunek liczby użytkowników z danej grupy celowej, którzy mieli uruchomiony proces danej aplikacji w zdefiniowanym okresie do liczby wszystkich internautów z danej grupy celowej.
- Użytkownicy i uruchomione aplikacje % – stosunek sumy liczby użytkowników w danej grupie celowej, którzy odwiedzili wybrany węzeł w zdefiniowanym okresie oraz liczby użytkowników w danej grupie celowej, którzy mieli uruchomiony proces danej aplikacji w zdefiniowanym okresie, do liczby wszystkich internautów z danej grupy celowej.