en

Wielkanoc i majówka 2025 w badaniu Mediapanel

Wielkanoc i majówka 2025 w badaniu Mediapanel

Okres Wielkanocy i majówki 2025 pokazał, jak bardzo internauci polegają na sieci przy planowaniu wyjazdów. Wyniki badania Mediapanel, prowadzonego przez PBI i Gemius, za okres 1 kwietnia – 4 maja br., ujawniają duże wzrosty liczby użytkowników w serwisach turystycznych i pogodowych w ważnych momentach przedświątecznych i podczas długiego weekendu majowego (w tym roku przypadł on 1-4 maja).

Najważniejsze dane z badania Mediapanel wskazują, że kategoria „Turystyka – ogłoszenia” odnotowała skok do 850 tys. użytkowników dziennie (z ok. 700 tys.) już 6 kwietnia oraz w dniach po Wielkanocy, co sugeruje intensywne poszukiwanie ofert na święta i majówkę. W kategorii „Turystyka, podróże” liczba użytkowników osiągnęła 2 mln użytkowników dziennie w pierwszej dekadzie kwietnia, przed Wielkanocą i podczas majówki. Serwisy pogodowe przyciągały 4-4,5 mln osób dziennie na początku kwietnia, by od 13 kwietnia, a zwłaszcza podczas majówki (2-4 maja), przekraczać 5 mln użytkowników. Poszukiwaniu ofert na wyjazdy świąteczne najwyraźniej towarzyszyło sprawdzanie lokalnych atrakcji. Im bliżej wyjazdu, tym większe znaczenie zaczynała mieć też pogoda.

Rysunek 1 – Liczba realnych użytkowników serwisów w kategoriach „Serwisy pogodowe”, „Podróże i turystyka”, „Turystyka – ogłoszenia”

Źródło: badanie Mediapanel (PBI i Gemius), 1 kwietnia – 4 maja 2025, dane dzienne

Ważne newsy mocno przyciągały uwagę

Duże zainteresowanie wzbudziły także serwisy informacyjne. Kategoria „Informacje i publicystyka” zanotowała rekordowy skok do 9,5 mln użytkowników w Poniedziałek Wielkanocny (21 kwietnia) po informacji o śmierci papieża Franciszka, utrzymując wysoki poziom (ok. 8 mln dziennie) w kolejnych dniach, także za sprawą kampanii wyborczej w Polsce. Z kolei serwisy plotkarskie zanotowały szczyt odwiedzin 1 maja (4,5 mln użytkowników) w związku ze śmiercią Tomasza Jakubiaka, popularnego kucharza i jurora „MasterChefa”. Zmarł on 30 kwietnia. Informowały o tym media głównego nurtu, a stacja TVN dodatkowo wyemitowała materiały wspominające Jakubiaka, co mogło spowodować wtórne poszukiwanie informacji przez internautów.

Rysunek 2 – Liczba realnych użytkowników serwisów w kategoriach „Informacje i publicystyka – ogólne” oraz „Plotki, życie gwiazd

Źródło: badanie Mediapanel (PBI i Gemius), 1 kwietnia – 4 maja 2025, dane dzienne

Spadki w kategoriach codziennych i rozrywkowych

Badanie pokazuje również spadki w kategoriach związanych z obowiązkami i rozrywką. W kategorii „Edukacja” liczba użytkowników zmalała z 8 mln (1 kwietnia) do 4-5 mln w Wielkanoc, by ponownie spaść podczas majówki. Podobne tendencje widoczne były w serwisach biznesowych, motoryzacyjnych czy poświęconych pracy. 

Rysunek 3 – Liczba realnych użytkowników serwisów w kategoriach „Biznes, finanse, prawo”, „Edukacja”, „Motoryzacja”, „Nauka i technologia”, „Praca”

Źródło: badanie Mediapanel (PBI i Gemius), 1 kwietnia – 4 maja 2025, dane dzienne

Z kolei w kategoriach rozrywkowych, takich jak gry (spadek z 7,4 mln do 6,3 mln), muzyka i streaming audio (spadek z 5 mln do 3,7 mln) czy media społecznościowe (z 19,5 mln do 17,5 mln), mniejsza aktywność wynikała z lepszej pogody i wydłużonego dnia, co zachęcało do spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Filmy na VoD lub w kinie – tak, jeśli pada

Z kolei wizyty w kategoriach związanych ze spędzaniem czasu wolnego, jak kultura czy VOD, były zależne od zwyczajów świątecznych i pogody – spadki liczby użytkowników odnotowano w Wielką Sobotę i pierwszy dzień świąt. W przypadku kategorii kultura jej liczba użytkowników w Wielką Sobotę była najniższa w ciągu analizowanego okresu i wyniosła 478 tys., w Wielki Poniedziałek – 815 tys., 2 i 3 maja – po 1 mln. W przypadku VOD wprawdzie wystąpił spadek liczby użytkowników do 3,2 mln w Wielką Sobotę, ale dniami o najmniejszej liczbie internautów w tej kategorii były 1 i 2 maja (po 3,1 mln), po czym w ciągu dwóch kolejnych dni nastąpił wzrost do 3,5 mln. Prawdopodobnie wynikało to z przygotowań w Wielką Sobotę i tradycyjnego świątecznego śniadania, które było wstępem do rodzinnych spotkań w pierwszy dzień świąt. Podczas majówki to pogoda wpływała na aktywność internautów – spadki widoczne były w dwa pierwsze, pogodne dni, a wzrosty w kolejne, gdy pogoda się pogorszyła.

Rysunek 4 – Liczba realnych użytkowników serwisów w kategoriach „Kultura, literatura, teatr, wystawy” i „Serwisy VOD i OTT”

Źródło: badanie Mediapanel (PBI i Gemius), 1 kwietnia – 4 maja 2025, dane dzienne

Okres Wielkanocy i majówki 2025 przyniósł zauważalne zmiany w aktywności internautów, wynikające z planowania wyjazdów, zwyczajów świątecznych oraz panującej pogody – pokazują wyniki badania Mediapanel (PBI i Gemius) za okres 1 kwietnia – 4 maja br. Jednocześnie ważne wydarzenia gwałtownie zwiększały zainteresowanie użytkowników serwisami do informacyjno-publicystycznymi i plotkarskimi.