Badanie Mediapanel będzie lepiej odzwierciedlało obraz polskiego internetu, jeśli chodzi o realne korzystanie użytkowników z serwisów i aplikacji e-commerce. Planowane zmiany nastąpią w ciągu najbliższych miesięcy, będą też konsultowane z rynkiem. To kolejny etap rozwoju standardu pomiaru internetu w Polsce.
Mediapanel to jedyne na rynku badanie cross-mediowe. Jego internetowa część, realizowana przez Gemius na zlecenie PBI, od lat stanowi standard pomiaru widowni online w Polsce. Istotą internetu — nie tylko polskiego — są dynamiczne zmiany, które zauważalne są m.in. w segmencie zakupów online. Gemius i PBI uwzględnili je w planach dalszego rozwoju badania i zapowiedzieli wprowadzenie wskaźnika, który odzwierciedli specyfikę tej części rynku, a także odpowie na potrzeby branży, tak aby wyniki stały się bardziej wartościowe biznesowo dla tych, którzy z nich korzystają.
Badanie Mediapanel obejmuje zdecydowaną większość witryn i aplikacji, w tym portali tematycznych. Wyniki badania dostarczają informacji na temat preferencji i zachowań polskich internautów i są podstawą do tworzenia analiz na temat rozwoju rynku internetowego w Polsce. Stanowią narzędzie pracy wydawców internetowych, domów mediowych czy firm prowadzących działania marketingowe i biznesowe w internecie, wpływając na rynek reklamowy.
Mediapanel pokazuje, jakie strony odwiedzają użytkownicy i z jakich aplikacji korzystają najczęściej. Badanie jest punktem odniesienia dla branży mediowej i reklamowej, a jego wyniki są wykorzystywane w planowaniu całych strategii marketingowych i biznesowych. Chcemy, by tak było nadal. – Ostatnio informowaliśmy, że pracujemy nad identyfikatorem PBI ID dla każdego wydawcy w ekosystemie reklamowym. Chcemy też unowocześnić badanie w segmencie zakupów online. Wspólnie z Gemiusem chcemy pochylić się nad obecnie prezentowanymi wskaźnikami, by opracować dodatkowe, lepiej odzwierciedlające zaangażowanie użytkowników segmentu e-commerce. Ranking tzw. realnych użytkowników stanowi miarę zasięgową, wartościową dla rynku reklamowego, ale zwłaszcza w kontekście osób kupujących w sieci jest wskaźnikiem mało adekwatnym, by pokazywać ich poziom zaangażowania na poszczególnych platformach zakupowych i sklepach online.
Krzysztof Mikulski, prezes zarządu, Polskie Badania Internetu
Popularność mierzona samym ruchem czy liczbą wejść na daną stronę lub aplikację może być pewnym punktem odniesienia. Widzimy jednak, że rynek, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy online, potrzebuje bardziej szczegółowych wskaźników. Nie każde wejście na serwis przekłada się na jakiekolwiek dalsze kroki użytkowniczek i użytkowników, nie każdy klik to zakup. Planujemy konsultacje z rynkiem, by urealnić biznesowo tę część naszego badania. To będzie nowa jakość na rynku mediów.
Marcin Pery, prezes zarządu, Gemius
Gemius i PBI zapraszają do dialogu wszystkie chętne podmioty z branży e-commerce, aby nowe rozwiązanie uwzględniało różne punkty widzenia. Planowany wskaźnik lub wskaźniki powinny zostać dopracowane w ciągu kilku miesięcy.