PBI i Gemius oficjalnie uruchomiły nowy standard pomiaru widowni internetowej. Dzisiaj udostępniono pierwsze wspólne dane dzienne, łączne dane za maj pojawią się na początku przyszłego tygodnia.
Zgodnie z umową zawartą 31 maja między PBI a firmą Gemius, wspólny standard pomiaru widowni internetowej jest już dostępny na polskim rynku. Badanie nie ma osobnej nazwy handlowej – jest określane jako „badanie Gemius/PBI”.
Badanie Gemius/PBI jest badaniem hybrydowym, łączącym pomiar site-centric i user-centric. Liczba witryn objętych badaniem wynosi obecnie ponad trzy tysiące. Panel internautów liczy ponad 125 tysięcy panelistów i jest reprezentatywny dla struktury użytkowników internetu w Polsce (na bazie NetTrack Millward Brown). Uniwers demograficzny stanową osoby w wieku 7 lat i więcej. Wskaźniki stosowane w badaniu to liczba internautów, zasięg, czas spędzany na witrynach i liczba odsłon oraz wskaźniki pochodne. Dostępne są również dane demograficzne dotyczące użytkowników witryn. Wyniki badania są dystrybuowane za pomocą licencjonowanego oprogramowania Gemius Explorer.
Nowy standard pomiaru widowni internetowej zawiera kilka innowacji:
- Dane dzienne – prezentujące oglądalność stron WWW z dnia na dzień. Klasyfikacja grup, domen i serwisów w przypadku danych dziennych jest identyczna, jak w przypadku danych miesięcznych;
- Podział na platformy – poza danymi dla wszystkich platform, dane są prezentowane osobno dla platform PC i mobile;
- Podział danych na „home” i „work” – podział ruchu na PC na aktywność realizowaną z domowego komputera i komputera w miejscu pracy;
- Drzewko sieci reklamowych – rozwiązanie prezentuje witryny przynależące do sieci reklamowych;
Według wspólnie ustalonego harmonogramu w kolejnych miesiącach będą systematycznie wdrażane następne elementy badania takie, jak pomiar materiałów audio-wideo (stream), pomiar aplikacji mobilnych, czy dostęp do danych w formacie API. O kolejnych zmianach w produkcie PBI i Gemius będą informowały na bieżąco.
Cieszę się, że Polskie Badania Internetu ponownie dostarczają na rynek standard pomiaru widowni internetowej. Wspólny projekt PBI i Gemius już teraz oferuje innowacyjne rozwiązania, jak publikacja danych dnia następnego czy podział na platformy. To jednak nie jest nasze ostatnie słowo: w kolejnych miesiącach pojawia się nowe elementy projektu, według przyjętego wspólnie planu rozwoju. Mam nadzieję, że oferowane w Polsce rozwiązania będą wzorcem dla innych krajów – mówi Sławek Pliszka, prezes PBI.
Polska jest pierwszym krajem, w którym publikujemy wyniki dzienne dla wszystkich witryn internetowych na wszystkich platformach (komputery stacjonarne używane w domu, komputery w pracy, smartphony, tablety) wraz z informacją o łącznej liczbie internautów, przy uwzględnieniu współoglądalności pomiędzy platformami. Jestem z tego powodu szczęśliwy i liczę, że współpraca z PBI będzie okazją dla naszej firmy do rozwoju technologii i metodologii, które będziemy z dumą eksportować na cały świat – mówi Marcin Pery, wiceprezes Gemiusa.
Dzisiaj o godz. 14:00 udostępniono pierwsze dane dzienne– za 1 czerwca 2016. Kolejne pliki z danymi dziennymi będą sukcesywnie publikowane w kolejnych dniach. Na początku przyszłego tygodnia firmy udostępnią pierwsze dane miesięczne, za maj 2016.