Lekcja
03
Tworzenie rankingów
Badanie Gemius/PBI umożliwia przygotowywanie rankingów popularności wydawców, w tym domen, serwisów i aplikacji, a także grup właścicielskich. Rankingi mogą być tworzone w dwojaki sposób – automatycznie dla węzłów znajdujących się w Drzewie mediów oraz ręcznie dla węzłów skategoryzowanych w Drzewach agregatów – funkcjonalnym i tematycznym. Aby dowiedzieć się więcej o drzewach, zajrzyj tutaj. -> DRZEWO MEDIÓW, DRZEWA AGREGATÓW.
Analizując dane w oparciu o rankingi można korzystać ze wszystkich dostępnych wskaźników oglądalności (RU, zasięg, czas, odsłony) i wskaźników dopasowania (dopasowanie, affinity index). Opisy wszystkich wskaźników znajdziesz tutaj.
————————————————————————————————————————————–
W celu przeprowadzenia analizy danych (rankingu) dla wybranych węzłów w Drzewie mediów należy kliknąć na ikonę (lub wybrać opcję Ranking… z menu Analiza lub skrót Alt+2), co spowoduje otwarcie okienka, w którym ustalane są konkretne parametry rankingu. Wybierać można spośród:
- wskaźników,
- grup celowych;
- platformy;
- okresów;
- liczby pokazywanych węzłów;
- typów pokazywanych węzłów;
- atrybutów pokazywanych węzłów;
Aby przełączyć widok rankingu na widok analizy oglądalności należy zaznaczyć (bądź odznaczyć) jakąkolwiek witrynę w drzewie lub kliknąć na ikonę (lub wybierz opcje Analiza oglądalności w menu Analiza lub skrót Alt+1).
W celu przeprowadzenia analizy danych (rankingu) dla wybranych węzłów w Drzewie agregatów należy wybrać odpowiednie drzewo. W aplikacji gemiusExplorer dostępne są dwa typy agregatów:
- Drzewko funkcjonalne
- Drzewko tematyczne
Każde z nich dostępne jest w formie ogólnej oraz szczegółowej. . Aby dowiedzieć się więcej o drzewach, zajrzyj tutaj. -> DRZEWO MEDIÓW, DRZEWA AGREGATÓW.
Aby przygotować ranking dla wybranej kategorii należy postępować tak jak przy sporządzaniu analizy oglądalności (instrukcja tutaj), a następnie włączyć opcję Filtruj wybrane węzły wg zadanych kryteriów… z menu Narzędzia lub klikając ikonę w głównym pasku narzędzi, można też użyć kombinacji klawiszy Ctrl+Shift+F, a następnie zdefiniować:
- okres badania;
- platformę;
- grupę celową dla której przeprowadzana jest optymalizacja;
- liczbę węzłów, którą chcemy wybrać lub kryteria po jakich mają być wybrane.