en

Raporty i Analizy

Polscy internauci w marcu 2020

W marcu z internetu korzystało 28,6 mln Polaków (14,6 mln kobiet oraz 14,1 mln mężczyzn). Łącznie wykonali oni 61,4 mld odsłon, zaś przeciętny internauta spędzał w sieci blisko 2 godz. 10 min. dziennie. Najbardziej aktywnym pod względem liczby internautów dniem miesiąca była środa, 25 marca (24,9 mln osób), zaś najmniej osób korzystało z internetu we wtorek, 28 marca (23,4 mln).

28,6 mln internautów w marcu

W marcu za pośrednictwem komputerów osobistych i laptopów połączyło się z siecią 24 mln internautów. 24,6 mln wykorzystywało do tego celu urządzenia mobilne, przy czym 24,3 mln internautów posługiwało się smartfonami, a 3,1 mln przeglądało zasoby sieci przy pomocy tabletów.

Mobile vs PC

Użytkownicy, którzy łączą się z internetem wyłącznie za pośrednictwem urządzeń mobilnych stanowili w styczniu średnio 42% ogółu internautów, a więc o 1 p.p. więcej, niż w lutym. W przypadku osób korzystających jedynie z komputerów stacjonarnych i laptopów odsetek ten nie zmienił się i wyniósł 18%. Z różnych typów urządzeń korzystało średnio 40% internautów.

E-commerce popularniejszy podczas epidemii

Wprowadzony w połowie marca stan epidemii oraz związane z nim ograniczenia w tradycyjnym handlu spowodowały, że Polacy bardziej zainteresowali się zakupami online. Porównanie liczby odsłon na witrynach z kategorii E-commerce wskazuje na wyraźny, 13-procentowy wzrost w ostatnim tygodniu marca w stosunku do ostatniego tygodnia lutego oraz aż 24-procentowy w stosunku do tygodnia 9-15.03, gdy wskaźnik ten był najniższy w skali miesiąca.

Zwyżkę liczby odsłon obserwujemy w przypadku wszystkich podkategorii witryn związanych z e-handlem, przy czym najbardziej widoczny jest on dla aukcji i narzędzi aukcyjnych. W ostatnim tygodniu marca liczba odsłon dla tej grupy serwisów wzrosła o 19% w stosunku do ostatniego tygodnia lutego oraz o 28% w stosunku do tygodnia 9-15.03.

Wzrost zainteresowania stronami rządowymi

W marcu odnotowano gwałtowny wzrost liczby odsłon i użytkowników na serwisie www.gov.pl, który skupia strony rządowe – w tym www.gov.pl/koronawirus, gdzie publikowane są aktualności na temat epidemii w Polsce. Na tę stronę kieruje również realizowana przez Ministerstwo Zdrowia kampania informacyjna.

O ile w ostatnim tygodniu lutego i pierwszym tygodniu marca stronę rządową odwiedzało odpowiednio 2,3 mln oraz 2,1 mln użytkowników, którzy wygenerowali 10,1 mln i 6 mln odsłon, o tyle w tygodniu 9-15.03, gdy Premier RP ogłosił ograniczenia w funkcjonowaniu sklepów czy instytucji, liczba użytkowników wzrosła do 5,1 mln, a wolumen wygenerowanych odsłon – do 27,6 mln tygodniowo. W tygodniu 23-29.03 wartości te wyniosły rekordowe 7,4 mln RU oraz 39,8 mln odsłon. W rezultacie serwis www.gov.pl trafił na 11. miejsce zestawienia TOP 20 domen z największą liczbą internautów w marcu, osiągając wynik 12,6 mln użytkowników oraz 108,6 mln odsłon w miesiącu.