en

Raporty i Analizy

Polscy internauci w kwietniu 2019

W kwietniu z internetu korzystało 28,2 mln Polaków (13,9 mln kobiet oraz 14,3 mln mężczyzn). Łącznie wykonali oni 55,8 mld odsłon, zaś przeciętny internauta spędzał w sieci blisko 1 godz. 41 min. dziennie. Najbardziej aktywnym pod względem liczby internautów dniem miesiąca była środa, 24 kwietnia (24,8 mln osób), zaś najmniej osób korzystało z internetu w niedzielę, 21 kwietnia (22,7 mln).

28,2 mln internautów w kwietniu

W kwietniu za pośrednictwem komputerów osobistych i laptopów połączyło się z siecią 22,6 mln internautów. 24,2 mln wykorzystywało do tego celu urządzenia mobilne, przy czym 23,8 mln internautów posługiwało się smartfonami, a 3,5 mln przeglądało zasoby sieci przy pomocy tabletów.

Wielkanocny wzrost mobile

W niedzielę wielkanocną, 21 kwietnia, odnotowaliśmy rekordowy udział internautów łączących się z siecią wyłącznie za pośrednictwem urządzeń mobilnych – 57%. Drugi najwyższy wynik miał miejsce dzień wcześniej, w sobotę (55%), zaś trzeci – w Poniedziałek Wielkanocny (50%). Wyniki te potwierdzają obserwowaną już wcześniej korelację pomiędzy długimi weekendami i dniami świątecznymi a wzrostem wykorzystywania komórek i tabletów do przeglądania zasobów sieci.

Pogoda na majówkę

Tuż przed przedłużonym majowym weekendem wyraźnie wzrosła popularność serwisów z prognozami pogody. Zwiększone zainteresowanie informacjami na ten temat zaobserwowaliśmy zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach stacjonarnych i laptopach, choć w przypadku tych pierwszych liczba aktywnych użytkowników była znacząco wyższa. Najwięcej mobilnych internautów odwiedziło serwisy pogodowe w sobotę, 27 kwietnia (3,1 mln). Jeśli chodzi o użytkowników PC, rekordowo dużo było ich 29 kwietnia, kiedy to strony z pogodą przeglądało 1,3 mln osób.

Analiza danych tygodniowych dla wszystkich mierzonych platform łącznie wyraźnie wskazuje na skokowy wzrost popularności stron dotyczących pogody w tygodniu poprzedzającym majówkę. Liczba użytkowników, którzy odwiedzili ten typ serwisów wyniosła wówczas 8,8 mln, co daje wynik wyższy o 2,4 mln niż średnia dla pozostałych tygodni kwietnia.

 

Uczniowie zainteresowani publicystyką

8 kwietnia rozpoczął się ogólnopolski strajk nauczycieli. Potrwał on 3 tygodnie, podczas których zaobserwowaliśmy ciekawe zależności, jeśli chodzi o popularność wśród dzieci i młodzieży stron poświęconych edukacji, a także informacjom i publicystyce. W tygodniu poprzedzającym strajk zainteresowanie witrynami dotyczącymi edukacji (w tej kategorii ujęte są także e-dzienniczki) było ponad dwukrotnie większe, niż serwisami informacyjnymi (blisko 70 mln vs. 28,8 mln odsłon). Sytuacja ta ulega zdecydowanej zmianie wraz z początkiem strajku – młodzi internauci zaczęli generować znacząco więcej odsłon na serwisach publicystycznych (54,2 mln w pierwszym i 48,0 mln w drugim tygodniu strajku), na których znaleźć było można bieżące informacje na temat strajku. Dopiero w ostatnim tygodniu kwietnia zainteresowanie serwisami informacyjnymi wróciło do wcześniejszego, umiarkowanego poziomu.