Najczęściej zadawane pytania

Pomiar aplikacji mobilnych

Jak mierzycie korzystanie z aplikacji mobilnych?

Łączymy dwa rodzaje pomiaru: site-centric (aplikacje, które są oskryptowane za pomocą narzędzi firmy Gemius) oraz user-centric (aplikacje nieoskryptowane – estymacja wyników jedynie na podstawie tego, co na swoich smartfonach i tabletach uruchamiają członkowie panelu badawczego).

Jakie aplikacje uwzględnia Wasz pomiar?

W pomiarze uwzględniamy aplikacje zgłoszone przez wydawców do pomiaru – zarówno oskryptowane jak i nieoskryptowane). Pomiarem objęte zostały również najpopularniejsze aplikacje nieoskryptowane, nawet jeżeli nie zostały zgłoszone do badania przez ich właściciela.

Jakie warunki muszą być spełnione aby aplikacja była widoczna w wynikach badania?

Wyniki aplikacji są widoczne w wynikach badania, jeśli daną aplikację uruchomiło co najmniej 300 panelistów.

Jaka jest definicja realnego użytkownika?

Realny użytkownik to taki, który choć raz skorzystał w danym okresie z aplikacji.

Dlaczego liczba użytkowników w Waszym badaniu różni się czasem od liczby użytkowników aplikacji podawanej przez właściciela aplikacji?

Powodów różnic dla aplikacji nieaudytowanych jest kilka:

  1. Zliczanie danych site-centric tylko dla wersji oskryptowanych. Aplikacja może mieć wpięte kody badania tylko dla części systemów operacyjnych. Firma badawcza rekomenduje oskryptowanie wszystkich wersji obecnych na rynku, jednak to od wydawcy zależy , które wersje zostaną oskryptowane.
  2. Dane wydawców to liczby urządzeń, natomiast w wynikach badania na tej podstawie są estymowane liczby Realnych Użytkowników. Z naszego panelu wiemy, ile średnio osób korzysta z  danego typu urządzenia.
  3. Propagacja - zbieramy dane od użytkowników, którzy posiadają oskryptowaną wersję aplikacji. Na rynku funkcjonują jeszcze wersje nieoskryptowane. Odsetek starych, niezaktualizowanych aplikacji stopniowo będzie się zmniejszał.

Dla aplikacji nieaudytowanych różnice mogą wynikać z tego że:

  1. Estymujemy wyniki na podstawie panelu badawczego. Panelistą może zostać w tym momencie tylko użytkownik telefonu z systemem Android, więc estymujemy użytkowników tylko tego systemu.

Dla obydwu rodzajów aplikacji różnice mogą wynikać też z tego że:

  1. Uwzględniamy korzystanie z danej aplikacji tylko z terenu Polski a nie z zagranicy.
  2. Właściciele aplikacji mogą podawać różne miary różniące się od naszej definicji realnego użytkownika np. liczbę pobranych ze sklepu aplikacji lub liczbę zainstalowanych aplikacji (nawet jeżeli nie są w ogóle lub prawie w ogóle używane).

Jakie systemy operacyjne urządzeń mobilnych uwzględniacie w pomiarze?

Dla aplikacji oskryptowanych uwzględniamy wszystkie najpopularniejsze systemy: Android, iOS i Windows Phone. 

Dla aplikacji nieoskryptowanych dane estymujemy na panelu internautów który stanowią posiadacze smartfonów i tabletów z systemem operacyjnym Android. To najpopularniejszy wśród użytkowników system – jak wynika z danych dla oskryptowanych witryn www 84 proc. użytkowników ma urządzenia z systemem Android, 12 proc. – z systemem iOS, a 4 proc. – z systemem Windows Phone.

Czy może zdarzyć się tak,  że aplikacja działająca w tle albo tylko generująca jakiś transfer, bez świadomego uruchamiania jej przez użytkownika, jest uwzględniana w wynikach?

W przypadku aplikacji audytowanych sprawdzane jest jej oskryptowanie – do audytu dopuszczane są tylko takie aplikacje, które wywołują skrypty zliczające jedynie w przypadku intencjonalnego jej użycia.

W przypadku aplikacji nieaudytowanych pomiar jest oparty na panelu. Tam gdzie jest to możliwe sprawdzana jest widoczność aplikacji na ekranie i tylko taka akcja jest liczona jako skorzystanie z aplikacji. Pozostaje niewielka część panelistów, w przypadku których nie ma technicznej możliwości sprawdzania widoczności aplikacji na ekranie – wówczas jako użycie uznawana jest obecność uruchomionego procesu aplikacji w pamięci urządzenia

Czy w pomiarze uwzględniacie aplikacje startujące razem z systemem?

Na liście aplikacji prezentowanych w wynikach badania nie ma aplikacji systemowych – tzn. działających w celu dostarczenia użytkownikowi urządzenia usług typu dzwonienie, robienie zdjęć, korzystanie z internetu.

W jaki sposób udostępniacie wyniki badania?

Wyniki naszego badania dostępne są dla posiadaczy licencji na oprogramowanie Gemius Explorer lub w formie odpłatnych raportów. Do celów niekomercyjnych (publikacje w mediach, dane na potrzeby artykułów tworzonych przez dziennikarzy) udostępniamy ranking top 20 aplikacji lub zestawienie, w którym znajduje się maksymalnie 20 aplikacji. 

Jakie wskaźniki podajecie dla aplikacji mobilnych?

Wskaźniki, które są dostępne dla aplikacji mobilnych, to:

Dodatkowo podajemy dane dotyczące demografii: